Når du er gravid burde du ha gode matvaner. Tenk på deg selv og barnet. Gi barnet en sunn start på livet.

  • Spis «fem om dagen» – tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt.
  • Viktige vitaminer: folat, D-vitaminer, jern, kalsium, fettsyrer
  • Spis grove korn- og brødvarer.
  • Spis fisk to-tre ganger i uken.
  • Varier mellom mager og fet fisk.
  • Velg magre kjøtt- og meieriprodukter.
  • Velg grove kornprodukter – gjerne fullkornsvarianter.
  • Velg myk vegetabilsk margarin eller olje.
  • Kutt ned på inntaket av sukker.
  • Vær varsom med salt.

Energibehovet øker noe under svangerskapet fordi kroppen blir større, fosteret vokser og fordi graviditeten innebærer at nytt vev dannes blant annet i livmoren og i brystene.

Økt energibehov i svangerskapet:

  • 1. trimester: ca. 100 kcal ekstra per dag.
  • 2. trimester: ca. 300 kcal ekstra per dag.
  • 3. trimester: ca. 500 kcal ekstra per dag.

Dersom kvinnen er mindre aktiv i graviditeten, kan det godt hende at hun ikke trenger mer energi enn før hun ble gravid.

Det viktigste er å unngå matvarer som kan inneholde mikroorganismene toxoplasma og listeria. Gravide bør også være forsiktige med kaffe og koffeinholdige drikker. Inntaket av kaffe, svart te, cola og andre koffeinholdige drikker bør begrenses til én til to kopper per dag. Gravide kvinner anbefales å avstå helt fra inntak av alkohol.

Gravide kvinner kan i all hovedsak få de samme kostrådene som resten av befolkningen. Så hold deg sunn, frisk og hold deg i bevegelse!

Info fra helsedirektoratet og helsenorge.

Trude Hjelm Ulvesæter