Favoritt advokat & egg skive!

Jeg ELSKER avokado!

Denne skiven er enkelt, raskt og inneholder mye bra næring og vitaminer. Det er bare å sette i gang.

Foto: THU

 

Avokadoen er proppfull av næring. Den har en mild og nøttaktig smak, samtidig som konsistensen er smørlignende. Spiser du to spiseeskjer avokado, får du faktisk i deg 50 kalorier og omkring 20 vitaminer og mineraler. Avokadoen er en glimrende kilde til både A-, B-, C- og E-vitaminer, kalium og proteiner.

 

Foto: Pexels

 

Et egg inneholder mange av de næringsstoffene som vi mennesker har behov for gjennom mat og drikke, både vitaminer og mineraler, fordelt på relativt få kalorier. Eggeplommen og eggehviten har ulik sammensetning og inneholder derfor forskjellige næringsstoffer. Eggehviten består av proteiner og næringsstoffer. Hele 97 prosent av kaloriene i eggehviten kommer fra proteiner. I tillegg har eggehvite et høyt innhold av vitamin B2. Eggeplommen inneholder 8 prosent mettet fett og totalt 27 prosent fett. En del av vitaminene er fettløselige, og eggeplommen har et høyt innhold av de fettløselige vitaminene A, D og E. I tillegg til disse fettløselige vitaminene, har en eggeplomme et høyt innhold av vitamin B2, B12, folat, jern, sink, selen og fosfor. I tillegg inneholder den kalsium, vitamin B1 (tiamin) og B6.

 

Foto: Pexels

 

Foto: THU

 

Du trenger:

  1. En avokado.
  2. Ett egg.
  3. Salt og pepper.
  4. Evnt spirer.
  5. En skive.

 

Alt du trenger å gjøre:

  1. Mose avokadoen. Jeg bruker potetstapper til dette.
  2. Ha i salt og pepper.
  3. Stek eller kok et egg.
  4. Legg gjerne på spirer. Det er kjempe godt og har faktisk høyere innhold av næringsstoffer enn vanlige grønnsaker.

 

På 5 minutter får du en fantastisk skive. Jeg spiser dette ofte og blir aldri lei.

 

No Comments Yet

Comments are closed